یک معلم ابتدایی حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

به نظر شما ویژگی ها و نقش‌های اصلی یک معلم ابتدایی خوب چیست؟

در گذشته معلم‌ها فقط یک مسئولیت اصلی داشتند: انتقال دانش به دانش‌آموزان

اما اکنون انتظار میرود که معلم نه تنها یک آموزگار، بلکه یک متخصص، مشاور، حامی و جانشین والدین باشد.

انتظارات از معلم های دبستان چگونه دچار تغییر شده است؟

در حال حاضر، مدیران بهترین مدارس و عموم مردم از معلمان انتظار دارند که وظایفی فراتر از مسئولیت‌های اصلی خود انجام دهند. حتی گاهی این توقعات فراتر از واقعیات و فراتر از تخصص، دانش و آمادگی حرفه‌ای آنها است.

این تغییر اثربخشی، ممکن است شوق و انگیزه معلم را تضعیف ‌کند. اما بدون شک نقش حیاتی معلمان در این دوره‌ی سنی کودک، نیاز به این تغییرات را بسیار پر رنگ کرده است.

البته که دلایل زیادی برای تغییر در انتظارات از معلمین وجود دارد، از جمله این دلایل می‌توان به افزایش شهر نشینی، رشد جمعیت، گسترش امکانات آموزشی، افزایش آموزش عالی، اتوماسیون، رشد طبقه متوسط، افزایش زمان فراغت، گسترش دانش، افزایش سن ترک مدرسه و فشار برای ورود به دانشگاه اشاره کرد.

حال سوال اینست که یک معلم ابتدایی خوب باید چه ویژگی‌هایی اشته باشد؟

ویژگی های یک معلم ابتدایی موفق چیست؟

در این قسمت ویژگی ها و کاراکترهای اساسی که یک معلم عالی نیاز دارد را بیان می‌کنیم. رعایت این ویژگی ها هم باعث توسعه مسیر شغلی معلمان می‌شود و هم باعث ایجاد روابط پایدار با دانش آموزان می‌شود. علاوه بر این آموزش موثر به دانش آموزان را تضمین می‌کند.

مهارت‌های ارتباطی خوب

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک معلم ایده‌آل، داشتن مهارت برقراری ارتباط است. معلم‌هایی که در بهترین مدارس ابتدایی مشغول به کار هستند باید بتوانند با سایر مربیان، والدین و دانش‌آموزان به بهترین نحو ارتباط برقرار کنند.

مهارت مدیریت کلاس

معلمانی که توانایی مدیریت کلاس را دارند به روشی بسیار کارآمد می‌توانند دانش‌آموزان را در فرآیند آموزش درگیر کرده و به آنها نظم دهند. از طرفی این مهارت به برقراری ارتباط بهتر بین معلم و دانش‌آموزان نیز بسیار کمک می‌کند.

از طرفی معلمانی که توانایی اداره‌ی کلاس را به شیوه‌ای اثرگذار دارند، می‌توانند با شناسایی توانایی‌ها و ویژگی‌های دانش آموزان برنامه‌ی کلاسی را به نحوی اداره کنند که مطالب برای دانش‌آموزان جذاب بوده و به آنها علاقه ‌مند شوند.

معلم دبستان
معلم ابتدایی

مهارت همکاری با دانش آموز

مهارت ایجاد همکاری با دانش آموزان و تولید و خلق چیزها با یکدیگر به معلمان کمک می‌کند تا تعامل بهاری با دانش آموزان برقرار کرده و نیازهای آنها را سریعاً کشف کنند. علاوه بر این، می‌توانند با مشکلات مربوط به یادگیری دانش آموزان سریعتر و کارآمدتر آشنا شده و به آنها کمک کنند.

بطور کلی از طریق همکاری با دانش آموزان می‌توانند در کنار شناخت ظرفیت‌ها آنها، رابطه‌ی متقابل و احترام را هم به آنها آموزش دهند.

صبر و اعتماد

یکی از مهمترین ویژگی های یک معلم و مدیر موفق، داشتن ویژگی های شخصیتی مثل صبر، دلسوزی، مهربانی و اعتماد به نفس است که تاثیر شگرفی بر دانش اموزان دارد.

به عبارت دیگر، توانایی تلفیق کردن ویژگی های والای نسانی با مباحث آموزشی یکی از مهمترین ویژگی های معلمان و مدیران موفق و ایده آل است.

خب بطور خلاصه برای تبدیل شدن به یک معلم دبستان چه مهارت‌های کلیدی نیاز است؟

همانطور که گفتیم مهارت ‌های مشخصی وجود دارن که برای معلم های موفق حیاتی هستند. اما بصورت خلاصه برای اینکه بتوان گفت فردی برای معلم ابتدایی شدن توانایی لازم را دارد یا خیر، باید مهارت های زیر را بررسی کرد:

  1. توانایی بر انگیختن و ایجاد انگیزه در خردسالان؛
  2. مهارت برنامه‌ریزی و ساماندهی؛
  3. صبر و فداکاری برای مدیریت کلاس و توانایی مقابله با رفتارهای چالش انگیز؛
  4. توانایی برقراری ارتباط و تعامل بین فردی بالا؛ و
  5. تخیل خلاق.

حال که ویژگی‌های اصلی معلم های دبستان را بررسی کردیم، بریم سراغ نقش هایی اصلی آنها در مدرسه.

امروزه از آموزگاران ابتدایی انتظار می‌رود که چه نقش‌هایی ایفا کنند؟

بطور کلی ۴ مفهوم اصلی در رابطه با نقش معلم در دوره ابتدایی وجود دارد. البته این نقش‌ها جدا و مجزا از یکدیگر نیستند.

هماهنگ کننده‌ی منابع آموزشی

دلیل بوجود آمدن این نقش را می‌توان انفجار دانش دانست. به عبارت دیگر، بسیاری از افراد معتقدند که رشد سریع دانش باعث شده که هیچ یک از معلمان نمی‌توانند به قدری آماده شوند تا آنچه را که مرتباً در حال تغییر است و به آن اضافه می‌شود را به دانش آموزان آموزش دهند. پس انتظار می‌رود که معلم‌ها در کنار منابع آموزشی رسمی، با توجه به نیاز کلاس و مسائل روز از منابع جانبی هم برای آموزش و پرورش دانش آموزان استفاده کنند.

متخصص بهداشت روان

در طی سال تحصیلی، معلم بیش از هر کسی با دانش آموزان در ارتباط است و نوع رفتار او می‌تواند تاثیرات غیر قابل انکاری در تمامی طول زندگی فرد داشته باشد. علاوه بر این، در دنیای امروزه که مسائل مختلف و فشارها روانی هر روزه کودکان را تهدید می‌کند، نقش معلم ‌ها در زمینه‌ی بهداشت روانی کودکان بیش از پیش شده است.

نقش سنتی

این نقش مربوط به حرفه تدریس معلم است. اما این نقش سنتی به آهستگی در حال کمرنگ شدن است. به عبارت دیگر، از آن روزهایی که معلم با استبداد و نظم و انضباط بسیار سفت و سخت و روش‌های مختلف تنبیهی به آموزش دانش آموزان می‌پرداخت، گذشته است.

موضوعاتی مثل گسترش مداوم دانش و برنامه درسی، فشار بیشتر روی مدارس برای کمک به سلامت روان کودکان، شهرنشینی باعث شد تا نقش سنتی معلمان دچار تغییر شود.

معلم ابتدایی
معلم ابتدایی

جمع بندی

همانطور که گفتیم، نقش معلم ابتدایی در زندگی کودک بسیار پر رنگ است. امروزه از معلمان انتظار می‌رود تا علاوه بر نقش سنتی خود یعنی آموزش، به جنبه های دیگری از زندگی دانش آموزان نیز بپردازند. از جمله مسائل روانی کودکان، پرورش خلاقیت، آموزش مهارت های اجتماعی، مسئولیت پذیری، کار گروهی، توانایی ابراز حس‌ها و مهارت گفتگو کردن. اما طبیعتاً معلمان در راستای ایفای وظایف خود با چالش هایی نیز مواجه هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقش ها و ویژگی های معلم ابتدایی، میتوانید سایت thoughtco را مطالعه کنید.

به نظر شما ویژگی ها و نقش‌های اصلی یک معلم ابتدایی خوب چیست؟

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.