با بهترین انواع روش تدریس خلاق و جذاب به طور کامل آشنا شوید؟

در این مقاله چه اطلاعاتی به دست می‌آورم؟

در این نوشتار قصد داریم تا تدریس را تعریف و انواع آن را با زبانی ساده آموزش دهیم تا ثمره‌ی مدارس ما که دانش آموزان یا به عبارتی فرزندان ما هستند به نحئ احسنت تربیت شوند و تریس یکی از علل پرورش و آموزش فرزندانمان است.

با بهترین انواع روش تدریس خلاق و جذاب به طور کامل آشنا شوید؟

 

ما در این نوشتار با عنوان”با بهترین انواع روش تدریس خلاق و جذاب به طور کامل آشنا شوید؟” قصد داریم تا روش‌های تدریس را به طور کامل به شما آموزش دهیم به همین جهت این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و نظرات خود را برای ما ثبت کنید.در بخش مطالب کلاس کجا ‌می‌توانید مطالب متنوعی را مطالعه کنید.

تدریس چیست؟

در اولین قدم برای تعریف تدریس و انواع آن، مقدمه‌ ای درباره تعریف مشخص و کاربردی تدریس بیان می کنیم. تدریس از باب تفعیل ریشه《درس》گرفته شده و به معنی آموزش و درس دادن است و به طور کلی به دو دسته “سنتی” و “مدرن” تقسیم می‌شود.

روش تدریس سنتی

در این تدریس ما شاهد جریان یک طرفه انتقال دانش از طرف معلم به عنوان پایگاه اطلاعات به متعلم به عنوان دریافت کننده اطلاعات هستیم.

روش تدریس مدرن

 این نوع تدریس شامل یک فرآیند پویا، فعال و دو طرفه میان معلم و متعلم است که در آن پایگاه و یا دریافت کننده‌‌ی اطلاعاتی محض وجود ندارد و جریان انتقال دانش بین دو قطب سیال در گردش است. به عبارت ساده‌تر، گاهی معلم یاد می‌گیرد و گاهی دانش آموز.

حال اگر بخواهیم تدریس را در یک جمله و به زبان ساده‌تر تعریف کنیم این می‌گوییم:‌

(( فرآیندی است بین معلم و دانش آموز به منظور تسهیل در یادگیری ، که هدفمند، منظم و تعاملی است.))

نکته بسیار مهمی که در تدریس وجود دارد این است که تدرس باتوجه به شرایط و زمان در حال تغییر است و معلمان نیز باید از این تغییرات درجهت بهره وری بهتر تبعیت کنند.

عوامل موثر در تدریس

۱) ویژگی‌های معلم

عامل مهمی که در تدریس تاثیر گذار است و می تواند فرآیند یادگیری را تسهیل دهد، معلم و ویژگی‌های شخصیتی اوست.

در هر مدرسه معلمان متفاوتی حضوردارند که نباید انتظار داشت همه آن‌ها به یک شکل تدریس کنند و تنوع در روش تدریس، به عوامل گوناگونی مانند ویژگی های شخصیتی معلم وابسته است.

2) ویژگی های فراگیران 

  • – آگاهی از فرایندهای شناختی فراگیر در سنین مختلف از ضروری ترین وظایف معلم است.
  • – ساخت ذهنی، هوش و تجربه علمی فراگیر، باید در روش تدریس مورد توجه قرار گیرد.
  • – موقعیت های اجتماعی فراگیر از عوامل دیگری است که بر تدریس معلم تاثیر می‌گذارد.

۳) تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی بر فرایند تدریس

ساخت نظام آموزشی هر جامعه، اعم از نگرش‌ها، باورها، برنامه‌ها و آیین نامه‌ها، می‌تواند روش تدریس معلم را تحت تاثیر قرار دهد.

آیین نامه های خشک و انعطاف ناپذیر –شیوه های گزینش معلم- توجه یا عدم توجه به نیازهای فراگیران – عدم نظارت و کنترل سالم، همه و همه می‌توانند بر فعالیت های گوناگون مدرسه ازجمله تدریس معلم تاثیرگذار باشد.

انواع روش‌های تدریس

۱) روش حفظ و تکرار:

روش حفظ و تکرار یکی از قدیمی ترین روشهای آموزش است که در مدارس به کار می رود. شیوه انجام این تدریس از نام آن پیداست.

محاسن روش حفظ و تکرار:

  •  برای به خاطر سپردن اصول و قواعد و قوانین مناسب است.
  • برای تعلیم و تربیت جمعی، به منظور حفظ و نگهداری اعتقادات و تاریخ و فرهنگ مفید است.
  •  برای پرورش صفات و احترام به گذشته، روش مناسبی است.
  •  چندان به معلمان باتجربه نیاز ندارد.
  •  ارزان ترین روش آموزش است.

محدودیت های روش حفظ و تکرار:

  • ارتباط و همکاری متقابل بین معلم و فراگیر بسیار محدود است.
  1. معمولا رابطه صمیمی و گرمی میان معلم و دانش آموز شکل نمی گیرد.
  2. حس کنجکاوی و پرسشگری را در فراگیران ایجاد نمی کند.
  • افرادی تحلیل گر، نقاد و متفکر پرورش نمی دهد.
  1. توجه چندانی به تفاوت های فردی میان دانش آموزان نمی شود.
  2. علایق، استعدادها و نیازهای گوناگون فراگیران مورد غفلت قرار می‌گیرد .
  • معلومات کسب شده توسط دانش آموزان با زندگی واقعی آن‌ها ارتباطی برقرار نمی‌کند.

۲) روش تدریس سخنرانی

روش سخنرانی در نظام های آموزشی سابقه ای طولانی دارد.

ارائه مفاهیم از طرف معلم به صورت شفاهی و یادگیری آن‌ها از طریق گوش دادن و یادداشت برداری توسط دانش آموز اساس این آموزش را تشکیل می دهد.

در این روش ، یک نوع انتقال یادگیری و روابط ذهنی بین معلم و فراگیر ایجاد می‌شود و تمام عوامل تحت کنترل معلم قرار دارد و انتقال پیام یک جریان فکری یک طرفه و از سمت معلم به دانش آموز است.

محاسن روش سخنرانی:

  • برای کلاس های پرجمعیت خوب است.
  • می توان نظریه های جدید را از طریق سخنرانی عرضه کرد.
  • ذوق و علاقه و شور و حرارت ایجاد می‌کند.
  • روش ارزانی است.
  • قابلیت تطبیق با محدوده زمانی تعیین شده را دارد.

محدودیت روش سخنرانی:

  • موجب انفعال شنونده می‌شود .
  • فراگیر را محدود به یادداشت برداری می‌کند.
  • معلم متکلم وحده است.
  • فن بیان و قدرت تکلم فراگیر را تقویت نمی‌کند.
  • تفاوت های فردی نادیدده گرفته می شود.
  • اعتبار کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.
  • وابستگی فراگیران را افزایش می‌دهد.
  • عقاید شخصی افراد در موضوعات گوناگون دخیل می‌شود.
  • مناسب نبودن سخنرانی برای هر معلم

۳) روش پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ روشی است که معلم به وسیله ی آن، فراگیر را به تفکر درباره ی مفهومی جدید، یا بیان مطلبی تشویق می کند. در این روش، فراگیران از معلوم به مجهول حرکت می کنند این روش را روش سقراطی نیز می گویند.

محاسن روش تدریس پرسش و پاسخ:

  • تقویت تفکر خلاق
  • تقویت استدلال و قدرت اظهارنظر
  • تشویق برای شرکت در بحث ها و فعالیت های آموزشی 
  • افزایش انگیزه مطالعه و تحقیق
  • تقویت اعتماد به نفس

محدودیت های روش پرسش و پاسخ:

  • این روش مستلزم هدف های مشخص و صرف وقت بسیار است.
  • ممکن است به پراکندگی و انحراف بحث بیانجامد.
  • در مورد همه ی دروس قابل اجرا نیست.
  • برای کلاس های پر جمعیت مناسب نیست.

۴) روش تدریس نمایشی

  • روش نمایشی بر مشاهده و دیدن استوار است.
  • شاید این اولین روشی است که بشر به کار برده است و در صورت نداشتن امکانات کافی، شاید مناسب ترین روش برای آموختن مهارت ها باشد.

محاسن روش تدریس نمایشی: 

  • به کارگیری اشیاء واقعی
  • تناسب برای آموختن مهارت ها

محدودیت روش نمایشی:

  • یادگیری از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
  • ممکن است مطالب موردنظر به درستی به مخاطب منتقل نشود.

 

 

در برخی سایت‌های دیگر نیز شما میتوانید موضوعات مختلفی را در مورد تدریس بخوانید که شامل سایت‌های ذیل است:

  1. http://nces.ed.gov  در مورد آموزش زیاضیات است.
  2. http://www.eduplace.com  این سایت در زمینه آموزش به کودکان فعالیت می‌کند.
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.