روش های آموزشی نوین در دنیا چیست؟

روش های آموزشی مختلفی در دنیا تدوین شده است که برخی بعد از مدتی نتایج شگفت انگیزی داشته اند. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های آموزش نوین در دنیا رو بررسی کنیم که عبارتند از:

  • یادگیری انفرادی
  • آموزش مبتنی بر پروژه

تکنیک آموزشیِ نوینِ شماره ۱: آموزش انفرادی

خب در این روش، موضع اصلی میزان استعداد شخصی هر دانش آموز است. یعنی چی؟

بذارین بیشتر توضیح بدم، حتماً میدونین در روش‌های تدریس معمولی، معلم یک سطح متوسط برای کلاس رو شناسایی می‌کنه و بر اساس اون درس میده، حالا اگه دانش آموزی با این سطح متوسط اختلاف زیادی داشته باشه (چه استعداد بیشتری داشته باشه چه استعداد کمتری داشته باشه)، تکلیف چی میشه؟؟ عملاً هیچی.

یعنی نهایتاً در خوشبینانه ترین حالت برای دانش آموزانی که نیاز به فرصت بیشتری برای یادگیری دارند یا از مربی‌های کمک آموزشی استفاده میشه یا از والدین. دانش آموزان با استعداد بیشتر از متوسط هم هیچی دیگه، باید با روند کلاس پیش برن.

اما…

اما در روش یادگیری انفرادی که در بهترین مدارس جهان ازش استفاده میشه، معلمان از طریق ایجاد چالش درسی متناسب با نیاز هر دانش آموز، این مشکل رو رفع می‌کنن.

روش یادگیری انفرادی بر مبنای شاگرد محوری و تقویت روحیه‌ی استقلال دانش آموزان در اجرای پروژه‌های درسی شکل گرفته است. به عبارت دیگه، در این روش دانش آموزان بر اساس استعداد و توانایی‌هایی که دارن در موضوعات درسی پیش می‌روند.

روش آموزش انفرادی

آیا همه جا میشه از روش آموزش انفرادی استفاده کرد؟

طبیعتاً خیر!

چون همانطور که حتماً حدس می‌زنین، روش اجرای این تکنیک دشوار است و نیاز به زیرساخت داره. به خصوص که در این روش نیاز به تکنولوژی و شیوه‌ی جدیدی برای تشخیص و نظارت بر سطح دانش آموزان است. پس از آن نیز، باید روشی برای ارزیابی دانش آموزان با توجه به برنامه‌های آموزشی که برای هر یک بصورت شخصی تعریف شده، تدوین شود.

اما در هر حال، این روش یک چالش ارزشمنده که امکان پیاده‌سازی اون در برخی مدارس وجود داره.

روش آموزشیِ نوینِ شماره ۲: آموزش مبتنی بر پروژه

دنیای امروز به شدت در حال تغییره، این تغییرات باعث شده که نیاز جامعه به مهارت‌های مختلف هم تغییر کنه. یعنی دانش آموزان، دانشجویان و بطور کلی تمامی افراد با آینده‌ای روبرو هستند که با سرعت زیاد در حال تغییر نسبت به شرایط فعلی است و برای ایفای نقش در این آینده‌ی ناشناخته نیاز به مهارت‌های منحصر به فرد، سازگاری زیاد با شرایط متغیر، توانایی مدیریت پروژه‌ها و شرایط متنوع و توانایی حل مسئله است و به عبارت دیگه مهارت‌هایی نیاز است که مختص انسان بوده و از ربات‌ها و کامپیوترها بر نمیاد!

بنابراین، نیازه که دانش آموزان از مباحث نظری و تئوری کمی فاصله گرفته و برن سراغ مهارت‌های عملی، تکنسین، تئوریسین و خلاصه اهل عمل باشن و مهارت خاصی داشته باشن.

خب طبیعیه که برای دستیابی به چنین مهارت‌هایی، نقش آموزگاران و اساتید بسیاااار پررنگ هست. یعنی نیازه که معلمان به جای اینکه صرفاً تدریس کنن و نقش مدرس رو داشته باشن، تبدیل به رهبر بشن و دانش آموزان رو هدایت کنن تا پروژه‌های چالش برانگیز رو در زمینه‌های مختلف تجربه کنن.

پس همونطور که گفتیم، هدف تکنیکِ یادگیریِ مبتنی بر پروژه اینه که دانش آموزان مباحث درسی رو از طریق به عهده گرفتن مسئولیت‌های واقعی و تجربه‌ی پروژه‌های واقعی یاد بگیرن.

مشخصه که این روش از پایه دبستان تا متوسطه اول و دوم و حتی دانشگاه بسیار کاربرد داره و منحصر به شرایط خاصی هم نیست.

آموزش با پروژه عملی

مراحل پیاده سازی روش آموزش مبتنی بر پروژه چیه؟

همونطور که گفتیم، این روش نیاز به زیرساخت‌های عجیب و غریب در مدرسه نداره، تنها چیزی که نیازه خلاقیت معلم و آشنایی اون با نیازهای بازار کار و اجتماع است. اگه در کنار این خلاقیت و شناخت معلم، حمایت مدرسه و والدین هم وجود داشته باشه که نور علی نوره!

آموزش پروژه محور

مطالب مرتبط