کدام مدرسه برای فرزندم بهتر است؟ مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ چه نوع مدرسهای را برای تحصیل دانشآموزان انتخاب کنیم؟ چطور میتوان مدرسه خوب را شناخت؟ در انتخاب مدرسه خوب، کدام عامل مهمتر است؟ ویژگی های یک مدرسه ابتدایی خوب چیست؟ و…
اینها سوالاتی هستند که حتما تاکنون برای شما و اطرافیانتان پیش آمدهاند و حتی گاهی باعث می شوند تا در انتخاب بهترین و مناسبترین مدرسه دچار تردید و سردرگمی شوید. ما در این مقاله سعی می کنیم تا به پرسشها و چالشهایی که در این حوزه دارید بهترین پاسخ را ارائه نماییم و ویژگی های یک مدرسه ابتدایی خوب را بیان کنیم.
مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟
در تعریف یک مدرسه خوب نظرات مختلفی وجود دارد.
مراجعه به آثار بزرگان ونظریهپردازان تعلیم و تربیت نشان میدهد که برای تعریف یک مدرسهی خوب شاخص های گوناگونی وجود دارد. با ترکیب این نظرات و پژوهشها، با خواستهها و نیازهای دانشآموزان و اولیاء آنها در مییابیم که یک مدرسه خوب چه خصوصیت هایی دارد؟
در یک مدرسۀ ایدهآل، فضای حاکم بر ارتباطات اجتماعی و روانشناختی سرشار از همدلی، همراهی، احساس امنیت، حمایت، درک متقابل و صمیمیت میان دانش آموزان و عوامل مدرسه است. به طوری که بتوان به نیازهای گوناگون دانشآموزان به بهترین شکل پاسخ داد و فضای آن را سرشار از نشاط و زیبایی کرد تا امکان برآورده کردن اقتضائات مربوط به سن دانش آموزان به بهترین شکل، ممکن شود.
ملاک های انتخاب یک مدرسه خوب :
برای شناخت بهترین مدرسه ، ملاکهایی لازم است که آنها را باهم بررسی میکنیم.
جَو ارتباطی و اهداف مدرسه، از مهم ترین خصویت های یک مدرسه خوب :
ارتباطات و تعاملات صمیمانه و درست در بستر یک مدرسه از مهمترین مسائل در انتخاب یک مدرسه ابتدایی خوب است.
همچنین برای شناخت بهتر هر مدرسه، توجه به اهداف و چشماندازهای آتی آن ضروری به نظر میرسد.
اهداف اجتماعی، پرورشی، آموزشی، مذهبی، ورزشی و… نشانگر تمرکز بیشتر هر مدرسه در همان حوزه است.
در تعاملات یک مدرسه موفق، سعی می شود تا هردانشآموز به اصطلاح “بهترین خودش باشد” و درعین توجه به تفاوتهای فردی، تلاش برای این است که هر دانشآموز استعدادهای بالقوه خود را به عرصه ظهور برساند و دراین راستا مسئولیت کارهای خود را برعهده گرفته و با حفظ اعتماد به نفس، برای رسیدن به آن تلاش کند.
افزایش روحیه همکاری و کارِ تیمی، تمرینِ صبر و بردباری و داشتن روحیه انتقادپذیری از دیگر ویژگیهایی است که محیط روانی و ارتباطی یک مدرسهی خوب دارد.
فضای فیزیکی یک مدرسه ایده آل:
توجه به رعایت نکات ایمنی در طراحی و ساخت مدرسه و همچنین مقاوم بودن آن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی از نکات بسیار مهم در ساختمان مدرسه است.
یکی دیگر از ویژگی های یک مدرسه استاندارد ، فضای مدرسه است. فضای آن باید متناسب با تعداد دانش آموزان باشد. گزارش ارائه شده سازمان بین المللی ساختمان مدارس بیان می کند که به ازای هر صد نفر دانشآموز به حداقل ۲ هزار مترمربع زمین آموزشی نیاز است. به اضافه هزار مترمربع برای هر صد نفر محصل اضافی. همچنین برای مدارس در مقطع متوسطه حداقل ۴ هزار مترمربع برای هر صد نفر دانشآموز، به اضافه هزار مترمربع برای هر صد نفر محصل اضافی باید در نظر گرفته شود.
رعایت نکات ایمنی و وجود فضاهای مناسب :
توجه به کفپوشهای مناسب، برچسبهای مخصوص پلهها، ایمنسازی حیاط مدرسه و دارا بودن فضای ورزشی مناسب از نکات حائز اهمیت در این زمینه است. همچنین رنگبندی زیبا و جذاب و آرامشدهنده دیوارها و حیاط مدرسه، افزایش علاقه و نشاط در دانشآموزان را به همراه دارد.
توجه به وضعیت مناسب سرویسهای بهداشتی و آبخوری مدارس، وضعیت بهداشت محیط مدرسه و دارا بودن نمازخانه مناسب، سالن ورزشی مجهز، کتابخانه، کارگاه، آزمایشگاه و اتاق کامپیوتر باعث افزایش کیفیت یک مدرسه میشود. هر کدام از این موارد، به عنوان ویژگی یک مدرسه موفق اهمیت زیادی دارد.
تاثیر مدیریت، معلمان و عوامل مدرسه در خوب بودن آن:
یکی دیگر از ویژگی های یک مدرسه ابتدایی خوب ، مدیر و کادرآموزشی آن است. یک تقویم آموزشی و اجرایی مناسب و منظم و مشخص بودن حیطههای برنامه سالانه از نکاتی است که مدیریت قوی در یک مدرسه را نشان میدهد. برخورد کارکنان یک مدرسه ایدهآل همراه با محبت و درعین حال مقتدر است و به بُعد آموزشی و پرورشی دانشآموزان به صورت توامان توجه میشود. داشتن یک رابطه تعاملی و منظم با دانشآموز و اولیاء او از دیگر ویژگی های یک کادر مجرب است.
حضور معلمان کارامد:
از دیگر نکات لازم در ارتقاء جایگاه یک مدرسه، دانش و مهارت معلمان آن است. شاید گاهی به اشتباه داشتن یا نداشتن تجربه را ملاک برتری یک آموزگار بدانیم؛ در حالی که این مورد به تنهایی نشانگر توانایی یک معلم نیست و چه بسا یک معلم با تجربه کمتر که از روش های نوین و خلّاق بیشتری در آموزش خود استفاده میکند از یک معلم باسابقه که بدون هیچ تغییر و انعطافی تدریس خودرا پیش میبرد بهتر باشد.
معلمان حرفهای، معمولا شیوههای فعال و جدید تدریس را استفاده میکنند که اغلب دانش آموز محور است و با مسائل تعلیم و تربیت، ویژگیهای رشد دانشآموزان، روحیات آنها، راهکارهای افزایش انگیزه و همچنین کاربردی کردن دروس به خوبی آشنایی دارند. معلمانی که با روحیات خاص هر پایه آشنا هستند و به خصوص در مقطع دبستان تاجای امکان روند آموزش دروس را به صورت بازیها و سرگرمیهایی جذاب و خلاق تبدیل می کنند، دانش آموزان بیشتری باخود همراه خواهند کرد.
کلاس درس:
تناسب فضای کلاس درس با تعداد دانشآموزان نکته مهمی است که باعث افزایش نشاط و تسهیل حرکت و فعالیت در کلاس درس میشود. صندلیها یا نیمکتهای کلاس باید استاندارد و راحت و مطابق با سن دانشآموزان باشند و مخصوصا در مقطع دبستان باید توجه بیشتری به راحتی دانشآموز در فضای کلاس و صندلی او شود و به طور کلی مسائل ارگونومی در این مقطع اهمیتی دوچندان دارد.
ویژگی های یک کلاس درس در یک مدرسه خوب:
داشتن دیتا پروژکتور در یک کلاس، امکان استفاده از منابع و روشهای تدریس بیشتر و بهتری را موجب میشود . هم چنین باید میزان نور کلاس به اندازه کافی باشد و کلاس به وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب و درعین حال ایمن تجهیز گردد. باتوجه به اینکه اغلب زمان حضور دانش آموزان در مدرسه، در فضای کلاس سپری میشود، پاکیزگی و بهداشتی بودن فضای کلاس و وسایل درون آن مستقیما با سلامت فرزندانمان در ارتباط است. توصیه می کنیم پیش از ثبت نام در یک مدرسه، حتما به چند کلاس آن سر بزنید و وضعیت آنهارا بررسی کنید.
امکانات مدرسه ی خوب:
وجود فضای ورزشی مناسب همراه با وسایل ورزشی متنوع و مورد نیاز که تاثیر زیادی در شکوفایی استعداد و سلامت جسمانی دارد. اهمیت وجود سرویس های ایاب و ذهاب کارآمد با رانندگانی مجرب در یک مدرسه بر کسی پوشیده نیست. همچنین داشتن یک بوفه در مدرسه که خوراکیهای بهداشتی وسالم و سایر ملزومات دانشآموزان را تهیه کند، باعث راحتی و آسودگی دانشآموزان و اولیاء آنها میشود.
مدرسه ای که تنها بر پول متمرکز نباشد!
شاید اگر یکنفر از شما بپرسد مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ شما به فکر این مسئله نباشید. پرداختن شهریه یا هزینه های مربوط به یک مدرسه ضروری است اما مهم است که یک مدرسه محوریت کار خودرا پول قرار ندهد. فرقی نمی کند؛ حتی در یک مدرسه غیرانتفاعی هم باید دقت کنید که شما درچشم مسئولان یک مدرسه، شبیه یک اسکناس نباشید که مدام به هر بهانه ای به شما فکر کنند. در این مورد تنها کافی است با خانواده های دانش آموزان قبلی یا فعلی مدرسه صحبت کنید تا به راحتی این موضوع را متوجه شوید. هم چنین می توانید در مورد این مسئله، در زمان ثبت نام صحبت کنید و از مسئولان مربوطه بخواهید تا لیستی تقریبی از هزینه های جاری سال تحصیلی را به شما ارائه کنند.
موقعیت مدرسه:
یکی دیگر از ملاک های مهم در انتخاب مدرسه، موقعیت قرارگیری آن است. مدرسه باید به گونهای تعبیه شده باشد که از محلهای خطرناک و منابع آلودگی دور باشد. بهتر است دسترسی به مدرسه آسان باشد و درمجاورت خطوط حمل و نقل شهری قرار گرفته باشد. البته نزدیکی به محل سکونت، به خصوص در پایه ابتدایی باید حتما مورد توجه قرار گیرد.
نتیجه گیری:
در این مقاله سعی کردیم تا نشان دهیم یک مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد. ممکن است یافتن مدرسهای که تمامی این شرایط را داشته باشد، سخت و یا حتی غیرممکن به نظر برسد. اما در عین حال میتوان با انتخاب مهم ترین ملاکهای خود و همچنین مقایسه شرایط و ویژگیهای مدارس مختلف، بهترین مدرسه را برای امیدان آینده ایران انتخاب کرد؛ برای سهولت در یافتن بهترین مدرسه ابتدایی دخترانه در مشهد و بهترین مدرسه پسرانه در مشهد، تیم کلاسکجا با بررسی و مقایسه ویژگی ها، امکانات و سایر موارد موردنیاز برای انتخاب یک مدرسه ی خوب در کنارشماست.