معلم ابتدایی و ۱۰۰۱ چالش پیش روی او !

حرفه معلمی، یکی از جذاب ترین و در عین حال چالشی ترین شغل های حال حاضر جهان است. وابسته به نژاد، قومیت، دین، مذهب و … هر جامعه‌ای معیار های خاصی برای کمیت و کیفیت آموزش دارد و معلم ابتدایی نیز ازین قافله مستثنی نیست.

حال آنکه سخت ترین قسمت هرکار، شروع آن است، باطبع دوران دبستان در میان همه دوره های آموزش منحصر به فرد است. انسان در این دوره از زندگی، در دنیایی سوای از عالم هستی به سر می برد از همین رو، هماهنگی و انطباق وی با واقعیت های علمی به همراه سختی خواهد بود اگر مدرس مزین به سلاح ((شناخت همه جانبه مخاطب)) نباشد. در زیر به تعدادی از چالش های موجود در مسیر شغلی یک معلم ابتدایی اشاره کوتاهی شده است. امید است با مطالعه این مقاله، اشنایی خوبی با این حرفه و ملزومات آن پیدا کنید.

چالش های دانش‌آموز_معلم

حوزه روان شناختی کودک

هنگامی که دانش آموز وارد دوره دبستان می‌شود، در سنی قرار دارد که خود را مرکز جهان هستی می‌بیند. اگر پدیده ای را مشاهده کند، در توصیف هدف خلقت آن، به رفاه خود اشاره می کند. ژان پیاژه در این مورد میگوید: ((درون خودرو با کودکم درحال رفتن بودیم. از منظره ای می گذشتم که چند گاو مشغول چریدن بودند. از پسر کوچکم پرسیدم آیا می دانی آن گاوها چرا آنجا هستند؟ وی جواب داد برای اینکه من با آنها بازی کنم.))

همانطور که از پاسخ کودک ۸ ساله پیاژه برمی‌آید، آموختن به موجودی که تمام پدیده‌ها را به نفع خود تفسیر می‌کند کاری بس دشوار است. بسته های اموزشی مدارس، زبانی رسمی دارند که برای کودک به میزان بالایی غیرقابل درک خواهند بود و رسالت معلم در این حوزه، ترجمه مفاهیم به زبان شیرین کودکانه است.

تلفیق آموزش و سرگرمی

مدت زمان مفیدی که یک انسان می تواند تمرکز خود را بر روی یک موضوع نگه دارد حدود ۱ ساعت است و این زمان برای دانش آموز دوره ابتدایی حتی در بهترین دبستان دخترانه مشهد هم بسیار کمتر است. از لحظه شروع آموزش تا هنگامی که معلم از کلاس خارج می‌شود، اگر معلم نتواند روحیه کنجکاوی و کاوشگری کودک را اغناء کند، چیزی جز پوچی برای وی نخواهد داشت. اضافه کردن مباحث و روش های سرگرم کننده به تدریس برای کاهش فاکتور های استرس‌زا و خسته کننده، کمک شایانی به افزایش یادگیری دانش آموزان خواهد کرد. جالب است بدانید که دانش آموزان استقبال به مراتب بیشتری از معلم پر‌جنب و جوش خواهند کرد. پیرو مطلب قبل، دنیای آن ها را بشناسید و برای ورود به آن، آماده باشید.

نقش راهبردی و آینده سازی

امید من به شما دبستانیهاست!

جمله ای گرانبها از رهبر انقلاب اسلامی که با تامل در آن می‌توان به اهمیت دوره ابتدایی پی برد. اصلی ترین قسمت یک ساختمان را می‌توان اسکلت و پایه آن دانست. دریک جامعه که مدام نیازمند تغییرات مثبت و روبه جلو است، همواره باید احتمام خاصی به تربیت نسل بعد آن داشت که پایه و اساس این تربیت را دوره ابتدایی دانسته‌اند. شیرازه شخصیت افراد با آموزش درست و کارآمد برای زندگی و رشد در جامعه بسته می شود و این وظیفه خطیر بر عهده معلم دوره ابتدایی خواهد بود. وظیفه ای که اگر در آن احمال شود، اشتباهی زنده به وجود می آورد که سالیان دراز روی کره خاکی راه می رود و مسبب اشتباهات بشتری می‌شود

تعدد روحیات، در عین حساسیت بالا

هنگامی که با یک کودک سروکار دارید، میتوانید زمینه‌ای پیدا کنید که کودک به آسانی هرچه تمام‌تر جذب موضوع مورد نظرتان شود. اما همین که تعداد کودکان به دو نفر افزایش یابد، کار شما ۲برابر سخت خواهد‌شد. حال چه جمعی ۳۰ الی ۴۰ نفره در بهترین دبستان دخترانه مشهد (دولتی) و چه کلاسی ۱۵ نفره در بهترین دبستان غیرانتفاعی پسرانه را در نظر بگیرید، هرکدام در حساس ترین مقطع سنی خود قرار دارند و نیاز های خاص وابسته به سلیقه خود را طلب می‌کنند!! یکی موسیقی دوست دارد، دیگری می‌خواهد نقاشی بکشد، آن یکی دلش برای مادرش تنگ شده و … و شما باید به این گروه، ریاضی بیاموزید:/

هنر مدیریت کلاس، تنها چیزی است که اگر معلم به آن مصلح نباشد، از فرط غصه کچل می‌شود!

چالش های معلم_والدین

ارتباط دوطرفه معلم_والدین

در زندگی کودک، بیشترین تاثیر در ابتدا متعلق به والدین و سپس معلم است. علاوه براین در دوره ابتدایی داشتن رابطه ای تاثیرگذار بسیار با کودک، بسیار در آینده او تاثیر دارد. همانند رابطه ای که یک معاون پرورشی فعال و زیرک، می‌تواند با دانش آموزان بهترین مدرسه دخترانه مشهد داشته باشد. حال فرض کنید این دو عامل، با ایجاد پیوندی هدفمند با یکدیگر در ارتباط باشند. شناخت دقیق و جامع والدین از استعداد‌ها و محدودیت های کودک در کنار تخصص و دلسوزی معلم، پیشرفت ملموس و بزرگی را در امر آموزش کودک میسر می کند. از طرفی اگر والدین بتوانند با راهنمایی معلم در حوزه‌هایی مثل آموزش، تربیت، فرهنگ و … تغیراتی ایجاد کنند، گام بلندی برای داشتن فرزندی صالح برداشته‌اند.

انتظارات متعدد و نابجای والدین از معلم ابتدایی!

فرزندان، دلبند والدین هستند. بهترین هارا برای وی می‌خواهند اما تعدادی از والدین به علت کمبود زمان، نمی‌توانند توجه کافی برای کودک خود بگذارند. دوره ابتدایی، دوره ایست که دانش آموز باید از وابستگی به سمت استقلال حرکت کند اما در ابتدای این راه نیاز دارد که راه را به او نشان دهند. کودک نمی‌داند که از کجا شروع کند و قرار است که به کجا برسد. در محیط کلاس و زمان آموزشی، معلم وظیفه دارد که دانش آموز را به سمت اهداف تدریس سوق دهد و برای ادامه راه، تعدادی تکلیف و مشق برای او مشخص سازد تا آموزش مباحث درسی، به نحو احسنت انجام شود. والدین نیز باید با پیگیری وضع درس و مشق کودک خود، او را در این راه پرپیچ و خم همراهی کنند تا باری از دوش او برداشته شود. علاوه بر این، هنگامی که کودک بازخورد های مثبت و تشویق ازطرف والدین خود دریافت کند، شوق و اشتیاق بیشتری برای کلاس و مدرسه خواهد داشت.

لازم به ذکر است اگر چالش قبل(ارتباط دوطرفه معلم_والدین) حل شود، این مشکل وجود خارجی نخواهد داشت و به صورت خودکار والدین وظیفه خود را خواهند دانست.

تفاوت های فرهنگی خانواده های دانش اموزان یک کلاس

کشور‌هایی که شهروندانی با دین و نژاد های متفاوت دارند، خوب می‌دانند اگر نتوانند تعادل در مراوده و ارتباطات این طیف های مختلف ایجاد کنند، نوسان های زیادی در شرایط اجتماعی حاکم بر کشور بوجود خواهد آمد.

در یک کلاس درس که حدود ۳۰ دانش آموز وجود دارد، در حقیقت ۳۰ فرهنگ مختلف موجود است. هرکدام باور و اعتقادی منحصر به فرد دارد و غالبا فکر میکنند که روش زندگی آن‌ها، بهترین روش موجود است. ضمن برقراری رابطه حسنه بین دانش آموزان، معلم وظیفه دارد که نکات مثبت موجود در یک نفر را با تشویق، در وجود دیگران گسترش دهد و به صورت غیرمستقیم و نامحسوس، از شیوع نکته اخلاقی منفی موجود در یکی از دانش آموزان، به دیگران جلوگیری کند.

چالش های مدرسه_ معلم ابتدایی

عدم همایت کامل از معلم به هنگام بروز مشکل

در کلاس درس، تمامی مسئولیت ها و عواقب اتفاقات غیرمنتظره به عهده معلم است(حتی در بهترین دبستان پسرانه و دخترانه مشهد ). گویی کلاس درس یک خانه و معلم نیز پدر این خانه است. هرچند معلم به هیچ عنوان حق تنبیه فیزیکی و یا چیزی شبیه این را ندارد، اما در مواردی مشاهده شده که معلم ناخاسته دست به حرکتی زده و پایش به دادگاه هم بازشده! در حالتی که مدیرمدرسه کاملا پای خود را پس کشیده و تمام عواقب فعل انجام شده را به سمت خود معلم سوق داده است. اگر در سر یک کلاس، دانش اموزی وجود داشته باشد که به قصد برهم زدن نظم کلاس کاری را صورت دهد، تنها واکنش معلم می‌تواند این باشد که وی را به دفتر مدرسه ارجاع دهد.

مواجهه معلم با کمبود امکانات در مدرسه ابتدایی

بسیاری از مدارس ایران، از امکانات پیش پا افتاده‌ای مثل آزمایشگاه، کتابخانه، سالن ورزشی و وسایل ورزشی استاندارد محروم هستد. بهترین مدارس ابتدایی دخترانه مشهد و تهران هم ممکن است در بعضی از زمینه ها اینگونه باشد. نبود چنین امکاناتی دراولین قدم کار معلم را دشوار می‌کند. برای مثال فرض کنید در درس علوم، معلم ابتدایی می‌خواهد آزمایشی را برای دانش آموزان انجام دهد. باید یا خودش وسایل موردنظر را فراهم کند و یا به طور کامل از خیر انجام ان آزمایش بگذرد و به صورت تئوری به آموزش مبحث مربوطه بپدازد که خود باعث کاهش یادگیری کودکان می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط