نحوه مدیریت کلاس درس (همه آنچه که برای مدیریت کلاس خود به آن نیاز دارید)

در این مقاله چه اطلاعاتی به دست می‌آورم؟

در این مقاله با مفهوم مدیریت و جایگاه ویژه آن در کلاس‌های درس بیشتر آشنا می‌شویم و نکات اصلی در مدیریت کلاس را مرور می‌کنیم.

مدیریت کلاس

همه جا همهمه است و صدای‌فریاد به گوش ‌می‌رسد؛ تعداد زیادی موشک در هوا پرواز می‌کنند، افراد با یکدیگر درگیر هستند… اما اینجا میدان جنگ نیست؛ اینجا فقط یک کلاس درس است که به خوبی مدیریت نشده!

 

کلاس درس شلوغ

مقدمه:

معمولا معلم‌ها از کمبود زمان در کلاس خود شکایت می‌کنند. آن‌ها دوست دارند تا در بهترین زمان و به بهترین شکل محتوای خودرا به دانش‌آموزانشان انتقال دهند اما گاهی در تله ی سارقان می افتند! بله این تله ها، دام‌هایی هستند که کمیت یا کیفیت کلاس شمارا کاهش می‌دهند یا به اصطلاح آن‌را می‌دزدند! مسلما برای داشتن یک کلاس خوب و موثر، شناخت تله هابرای هر معلمی لازم است. یکی از مهم ترین این دام‌ها که باعث می‌شود معلمان دچارکاهش کمیت یا کیفیت در کلاس درس خود بشوند، نبود مدیریت در کلاس است.

متاسفانه آموزگاران زیادی بخش عمده ای از زمان کلاس درس خودرا به ساکت کردن دانش آموزان اختصاص می‌دهند؛ امری که حتی ممکن است درنهایت بی فایده باشد. یا اینکه علی رغم تلاش هایی که می‌کنند، درجلب توجه و تمرکز کلاس به موضوع موردنظر موفق نمی‌شوند.
از طرفی باتوجه به روحیات دانش آموزان و سطح انرژی آن‌ها، آرام و ساکت نشستن سرکلاس آن‌هم برای مدتی طولانی، واقعا سخت و عذاب آور است. (کافی است برای چند لحظه خودتان را به جای آن‌ها تصور کنید!) یا حتی اگر درست مقابل شما ساکت نشسته باشند، هیچ تضمینی وجودندارد که ذهنشان هم درگیر صحبت های شما باشد! شما می‌توانید با تذکر دانش‌آموزی را وادار به سکوت و حضور در کلاس کنید اما نمی‌توانید ذهن اورا به اجبار به کلاس درس بیاورید!

علت انتخاب موضوع:

باتوجه به آنچه گفته شد، باید به دنبال روشی بود که علاوه بر جذب جسم و روح دانش آموز به کلاس، از اضطراب و فرسودگی شما درطول زمان تدریس جلوگیری کند. اهمیت این مسئله به اندازه ای است که در طی تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۸۱ ، انجمن ملی آموزش آمریکا گزارش می‌دهد که ۳۶٪ معلمان گفته اند که اگر مجبور باشند دوباره تصمیم بگیرند، احتمالاً به سمت تدریس نمی روند! دلیل عمده آن هم نگرش منفی نسبت به نظم و انضباط دانش آموزان بود.

بنابراین بحث مدیریت کلاس (Classroom management) تنها ساکت کردن دانش آموزان آن هم به هر روشی نیست و معنایی بسیار فراتر از آن دارد.

با مطالعه این مقاله شما می‌توانید با آموختن فوت و فن های کلاسداری، در درجه اول به‌خودتان و هم چنین به شاگردانتان در لذت بخش کردن زمان حضور در کلاس کمک کنید.

پیش از پرداختن به مبحث مدیریت کلاس و جزئیات آن، بهتر است با مفهوم مدیریت بیشتر آشنا شویم:

مدیریت چیست؟

تاکنون تعریف متعددی برای مدیریت ارائه شده است. تعدادی از این تعاریف را باهم مرور می‌کنیم:

  • مدیریت، هنر انجام امور به وسیله دیگران است.
  • مدیریت یعنی انجام وظایف برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری، هاهنگی و کنترل
  • مدیریت یک فرایند حل مسئله برای دستیابی به اهداف سازمانی از طریق استفاده کارآمد از منابع کمیاب در یک محیط متغیر است.
  • مدیریت هنری است که بدانیم چه کاری انجام دهیم ، چه زمانی انجام دهیم و ببینیم که این کار به بهترین و ارزان ترین راه انجام شده است.
  • مدیریت کار با منابع انسانی، مالی و جسمی برای دستیابی به اهداف سازمانی با انجام وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل

 

مدیریت چه ضرورتی دارد؟

مدیریت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است و هر جا که انسان‌ها برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند، وجود آن ضروری است. عناصر اصلی مدیریت همیشه درجریان هستند؛ چه زندگی و چه شغل خود را مدیریت کنیم.

برای درک بهتر این مسئله، با یک مثال، نقش مدیریتی یک خانم خانه دار و نحوه استفاده او از عناصر مدیریتی در مدیریت خانه را بررسی می‌کنیم.
در ابتدا یک خانم خانه دار، خانواده و نیازهای خود را ارزیابی می کند.(این نیازها می‌توانند هرچیزی باشند) او نیازهای خانوار را برای مدت یک هفته یا یک ماه یا بیشتر پیش بینی می کند. مدیریت امور

یک خانم خانه دار، از منابع خودبهره می‌گیرد و هم چنین محدودیت های احتمالی را پیش بینی می‌کند. او منابع خود را برای دستیابی به حداکثر مزایای این منابع ، برنامه ریزی و سازماندهی می کند. وی بودجه و هزینه های خانه و سایر فعالیت هارا کنترل می کند. در خانواه‌هایی با چندین عضو ، کار را بین اعضا تقسیم کرده و فعالیت های آنها را هماهنگ می کند. او آنها را ترغیب و تشویق می کند تا در انجام فعالیتهایشان نهایت تلاش خود را انجام دهند. او همیشه به دنبال بهبود امور است و اهداف، منابع و شیوه دستیابی به این اهداف را ذکر می کند.

ترکیبی از کلیدواژه های بالا، کارکرد های اساسی مدیریت را نشان می‌دهد.

 

تاریخچه مدیریت:

شاید آغاز پیدایش این مدیریت را عصرجدید بدانید اما مفهوم مدیریت همان چیزی است که از ابتدای پیدایش انسان با او همراه بوده است. انجام اقدامات مناسب برای محافظت از خانواده در برابر حملات حیوانات وحشی، تشکیل گروه و سازمان دهی آن برای شکار همراه با برنامه ریزی و تقسیم وظایف و رهبری آن ازجمه مصادیق مدیریت در زمان های گذشته است.

امروزه مدیریت انواع و رشته های گوناگونی دارد وبه عنوان یک علم در جنبه های گوناگونی از زندگی انسان‌ها حضور دارد.

 

 

تعریف مدیریت کلاس:

مدیریت کلاس درس عبارت ازرهبری کردن امور کلاس درس از طریق: تنظیم برنامه درسی،سازماندهی مراحل کار و منابع، سازماندهی محیط به منظور بالا بردن کار نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیش بینی مسائل با لقوه است.( صفوی،۱۳۷۲).

هم چنین مدیریت کلاسی را می‌توانیم به این صورت تعریف کنیم:

هنر به کار بردن دانش تخصصی و بهره گیری از مهارت های کلاس داری برای هدایت دانش آموزان به سوی اهداف مطلوب موردنیاز دانش آموزان و جامعه. (رئوفی،۱۳۷۷)

 

 

مدیریت کلاس چه ضرورتی دارد؟

مدیریت‌ کلاس‌ اولین‌ سطح‌ مدیریت‌ آموزشی‌ است‌ و پایه‌ی‌ سطوح‌ بالاتر مدیریت‌یعنی‌ مدیریت‌ مدرسه‌، مدیریت‌ ناحیه‌ و مدیریت‌ کل‌ نظام‌ آموزش‌ و پرروش‌ محسوب‌می‌شود و در شکل‌ دادن‌ به‌ساختار آموزش‌ و فرایند تدریس‌ و ساخت‌ شخصیت‌ وروند ذهنی‌، عاطفی‌، آموزشی‌ وتربیتی‌ دانش‌آموزان‌ نقش‌ اساسی‌ دارد (صباغیان‌،۱۳۸۰)

باتوجه به جایگاه اساسی مدیریت کلاس در سطوح بالاتر آموزش، توجه به این امر ضروری به نظر می‌رسد. هم‌جنین یک مدرس برای ایجاد نظم و انگیزه، درگیر کردن فراگیران و جلب مشارکت آن‌ها در فرایند یادگیری نیاز ویژه ای به دانستن مهارت های مدیرت کلاس دارد.

زمانیکه شما به عنوان یک معلم مقابل دانش آموزانتان قرار می‌گیرید و تدریس خود را آغاز می‌کنید، درحقیقت پا به یک میدان مسابقه می‌گذارید! بله تعجب نکنید شما رقبای سرسختی دارید که هرکدام تلاش می‌کنند تا توجه کلاس رابه خود جلب کنند. مهمانی جشن تولدشب گذشته، ماشین‌های توی خیابان، آوازخواندن یک پرنده روی درخت ویاحتی صدای معلم کلاس کناری و… همگی از عواملی هستندکه ممکن است حواس دانش آموزان را به خود پرت کنند. این وظیفه شماست که دراین میان به گونه ای عمل کنید که مخاطب اصلی کلاستان باشید تا با مدیریت صحیح، فعالیت ‌های‌آموزشی شما، انتخاب اصلی دانش‌آموزان باشد.

علاوه بر این موارد، یاﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ نشان می‌دهد که ناتوانی مدرسان درﻛﻨﺘﺮل ﻛﻼس، موجب فشار روانی‌برآن ها می‌شود. بنابراین مدیریت کارامد (باتوجه به تاثیرات عمیقی که دارد) ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

پیشگیری بهتر از درمان است!

طبق تحقیقات موسکوویتز و هایمن (۱۹۷۶) ، ناتوانی در مدیریت کلاسهنگامی که یک معلم کنترل کلاس خود را از دست می‌دهد، بازیابی مجدد این کنترل برای او دشوارتر می شود.

 

رویکردهای پیشگیرانه برای مدیریت کلاس، شامل ایجاد یک جوّ کلاسی مثبت با احترام متقابل بین معلم و دانش آموز است. معلمان با استفاده از رویکرد پیشگیرانه صمیمیت، پذیرش و پشتیبانی را بدون قید و شرط در کلاس هایشان ارائه می دهند.

 

در ادامه، فنون مدیریت کلاسی را در چهار حوزه بررسی می‌کنیم:

  1. مدیریت محتوا و ارائه
  2. مدیریت قوانین
  3. مدیریت عدالت و انگیزش
  4. مدیریت رابطه‌ها

 

مدیریت محتوا و ارائه آن در فضای کلاس:

منظور از محتوا، همه موارد آموزشی است که درکلاس مطرح می‌شود. این امر نیازمند آشنایی کامل با موضوع موردنظر و چگونگی ارائه‌ی هرچه بهتر آن می‌باشد. اگر به طور دقیق از موضوع موردنظر خود اطلاع ندارید، نمی‌توانید آن‌را به خوبی ارائه دهید و نمی‌دانید چه انتظاراتی از کلاس خود داشته باشید و چه واکنش هایی باید از خود نشان بدهید.همیشه طرح درس مناسبی برای خود داشته باشید. سعی کنید علاوه بر آشنایی کامل با محتوا، مطالبی فراتر از آن‌راهم بررسی کنید. تلاش کنید تا سوالات دانش آموزان و چالش های احتمالی تدریس خودرا حدس بزنید و برای آن‌ها راه حل پیدا کنید.

 

در ارائه ی یک محتوای آموزشی مناسب، رعایت نکات زیر لازم به نظر می‌رسد:

  • وﺿﻮح اﻫﺪاف در آﻣﻮزش
  • آﻣﺎده ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻓﺮاﮔﻴﺮان ﺑﺮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی
  • اﻳﺠﺎد ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮای آﻣﻮزش
  • ﺳﺎزﻣﺎن دهی ﻣﻄﺎﻟﺐ از ﺳﺎده ﺑﻪ ﭘﻴﭽﻴﺪه
  • ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ارزﺷﻴﺎﺑﻲ و اراﺋﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎی ﺻﺤﻴﺢ ﺑﻪ ﻫﺎ
  • ﺗﻜﺮار ﭘﺎﺳﺦ ﺻﺤﻴﺢ و دادن ﭘﺎداش ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﻴﺮان ﭘﺲ از ﭘﺎﺳﺦ آن ﮔﻮﻳﻲ ﺻﺤﻴﺢ ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺶ ﺑﻪ ﻫﺎ
  • ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﻴﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻫﺎی ﻗﺒﻠﻲ ﻓﺮاﮔﻴﺮان ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺟﺪﻳﺪ
  •  اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺜﺎل ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن
  • اﺳﺘﻔﺎده از واﻗﻌﻴﺖ ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﻣﺤﺴﻮس در ﻳﺎدﮔﻴﺮی
  • ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺧﺘﻦ آﻣﻮزش ﺑﺎ  ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻫﺎی زﻧﺪگی واﻗﻌی
  • ﺗﻤﺮﻳﻦ و ﺗﻜﺮار ﻣﻄﺎﻟﺐ

 

مدیریت قوانین کلاسی:

هرارتباطی معمولا قوانین مخصوص به خودرا دارد. فرآیند آموزش هم که یک نوع ارتباط ویژه محسوب می‌شود،دارای قوانین و مقررات مشخصی است. معمولا در یک کلاس درس، مدرس قوانین را تعیین می‌کند و فراگیران ملزم به تبعیت ازآن هستند. بنابراین باید تمامی فراگیران در جریان قوانین قرار بگیرند. بهترین زمان برای تعیین و تدوین قوانین کلاسی، ابتدای سال تحصیلی است. توصیه می‌کنیم برای بهبود تبعیت دانش آموزان از قوانین، هنگام تدوین آن، از دانش آموزان کمک بگیرید و از نظرات آن‌ها استفاده کنید.

رعایت نکات زیر برای تدوین و اجرای قوانینی مناسب در کلاس ضروری است:

  •  ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻮاﻧﻴﻦ کلاس ﺗﻮﺳﻂ مربی و فراگیران
  • ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻛﻼس در ابتدای سال تحصیلی
  • مشخص کردن انتظارات به صورت دقیق
  • مشخص کردن پیامدها و نتایج تبیعیت یا عدم تبعیت از قوانین
  • رعایت قوانین و مقررات توسط مربی

 

در تنظیم قوانین کلاس برای هرپایه، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

اگر معلم دبستان هستید:

اگر یک معلم در مقطع دبستان هستید، توصیه می‌کنیم این موارد را دربرنامه مدیریت کلاس خود رعایت کنید:

اجازه گرفتن و رعایت نوبت

در سنین ابتدایی، رعایت نوبت و اجازه گرفتن برای دانش آموزان سخت است.اجازه گرفتن در کلاس درسبرای قانون‌مند کردن آن‌ها، از همان ابتدای سال به آن‌ها بیاموزید که برای کارهایشان در کلاس،اجازه بگیرند.

رعایت نوبت هم یکی از نکاتی است که مدیریت کلاس را تسهیل می‌کند. کلاس خودرا ملزم کنید تا در همه موارد نوبت را رعایت کنند.
درنظر داشته باشید پاسخ دادن به پرسش‌های شما یک مسابقه نیست! به دانش ‌آموزان خود اجازه دهید تا حرفشان را کامل کنند و اجازه ندهید سایردانش‌آموزان درزمان پاسخ دادن یکنفر، دست خودرا بلند کنند و یا پاسخ دهند. این کار، علاوه بر ایجاد آرامش در دانش‌آموزان، موجب حفظ نظم کلاس خواهد شد.

 

 

گزارش دادن ممنوع!

معمولا دانش ‌آموزان دبستانی( مخصوصا در پایه ‌های پایین‌تر) کارهای دیگران را گزارش می‌دهند یا ازهم شکایت‌ می‌کنند. شما باید مانع این کار بشوید و از همان ابتدای سال، خبرکشی را در کلاس خود ممنوع کنید. مراقب باشید! گاهی بعضی رفتارهای ناخواسته و توجه به خبرکشی‌های دانش‌آموزان، باعث  تشویق این کارمی‌شود. می‌توانید با ایجاد فضایی آرام و دوستانه میان دانش‌آموزانتان، از این کار جلوگیری کنید.

 خروج اضطراری

بچه‌های دبستانی دوست دارند به هردلیلی از کلاس خارج شوند. خروج دانش‎آموزان در زنگ‎های کلاسی، علاوه بر برهم زدن نظم کلاس، مسئولیت معلمان را نیز بیشتر می‌کند. برای جلوگیری از این امر، از همان ابتدای سال به دانش‌آموزان کلاس خود بگویید که فقط زنگ‌های تفریح می‌توانند از کلاس خارج شوند؛ اگر در تصمیم خود قاطع باشید، بعد از مدتی همه آن‌را رعایت می‌کنند.

البته توجه داشته باشید این قانون، استثنا هم دارد! در بعضی موارد ضرورری این اجازه را به دانش‌آموزان خود بدهید. اما فقط در زمان‌های ضروری…

خوراکی در زمان مناسب

در مقطع دبستان(مخصوصا در پایه‌های پایین‌تر) گاهی دانش‌آموزان در کلاس مشغول خوردن خوراکی می‌شوند. این وظیفه شماست که به آن‌ها یادآوری کنید این کار را به زنگ تفریح موکول کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان بدون خوردن صبحانه به مدرسه می‌آیند. باتوجه به تاثیربالای خوردن صبحانه در بهبود یادگیری و تمرکز دانش‌آموزان ، پیشنهاذ می‌شود تا زمانی ازساعت ابتدایی کلاس خود را به خوردن صبحانه بادانش‌آموزانتان اختصاص دهید.

نصب قوانین کلاسی

 

می‌توانید قوانین تصویب شده در کلاستان را به  دیوار کلاس متصل کنید تا همیشه پیشِ روی دانش آموزان باشد.

 

 

اگر دبیر یک دبیرستان هستید:

شاید در دوره متوسطه قوانین روی کاغذ نوشته نشوند، اما برای داشتن یک کلاس خوب و مدیریت شده، لازم است تا قوانین‌خاصی در کلاس خود داشته باشید:

حضور به موقع:

تصور ورود به کلاسی که نیمی از جمعیت آن حضور ندارند اصلا جالب نیست! از دانش‌آموزان خود بخواهید که همگی پیش از ورود شما در کلاس حاضر باشند.

انجام درست و به موقع تکالیف:

در سنین نوجوانی، گاهی دانش‌آموزان با زیرکی از انجام تکالیف یا آمادگی پاسخگویی به پرسش‌های کلاسی شانه خالی می‌کنند. شماباید زرنگ‌تر از آن‌ها باشید و با کنترل دقیق تکالیف، به‌آن‌ها نشان دهید که این امر برایتان مهم است.

برای پرسش‌های شفاهی‌خود قاعده ای داشته باشید. سعی کنید که هرجلسه با سؤال‌هایتان درس قبل را مرور کنید. در این زمینه می‌توانید قوانین خاص و تعدیل کننده ‌و جالبی داشته باشید. مثلا در طول ترم هر دانش‌آموز یک بار بتواند اجازه بگیرید که از او درس پرسیده نشود.

 

 

 

 

 

مدیریت عدالت و انگیزش:

یکی از مهم ترین نکاتی که هر مربی بایدبه آن توجه کند،عدالت است. رعایت عدالت در جنبه های گوناگون کلامی، برخوردی، تشویق یا تنبیه و…باعث ایجاد خودپنداره مثبت در دانش آموزان و القاء انگیزه به آنها می‌شود. از طرفی این رفتار باعث می‌شود تا فراگیرانی که در کلاس حضور دارند حس ارزشمندی و احترام نسبت به معلم خود داشته باشند.

برای حفظ عدالت در کلاس خود، این نکات رابه خاطر داشته باشید:

  • ﭘﺪﻳﺪ آوردن ﺧﻮدﭘﻨﺪاره ﻣﺜﺒﺖ در ﻓﺮاﮔﻴﺮان
  • اﺣﺘﺮام ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪن ﺑﺮای فراگیران
  • ﻋﺪاﻟﺖ در رﻓﺘﺎر
  • ﻋﺪاﻟﺖ در ارزﺷﻴﺎﺑﻲ
  • توجه به تمامی دانش آموزان
  • داشتن انتظارات واقع بینانه
  • تمرکز ﺑﺮﻫﺪف ﻫﺎ ی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮاﮔﻴﺮ
  • ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻛﺮدن ﻓﺮاﮔﻴﺮان ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ هایشان

 

مدیریت رابطه‌ها در کلاس:

طبق تحقیقات انجام شده، ارتباط مؤثر با دانش آموزان و داشتن ارتباطی دوستانه با آنها در جریان کلاس تاثیر بسیار زیادی دارد. این روابط باعث پویایی کلاس درس و افزایش نشاط و درنتیجه افزایش بازدهی آن می‌شود. جریان یادگیری زمانی معنا پیدا می‌کند که دانش آموزان با معلم خود ارتباط مثبتی داشه باشند. اگر می ‌خواهید میزان تاثیرگذاری و نفوذ خودرا بر کلاستان افزایش دهید، به دنبال شناخت دانش آموزان و ایجاد رابطه ای مناسب با آنها باشید.

برای ایجاد رابطه ای مؤثر با فراگیران خود، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

  • ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺪرس ﺑﺎ ﻓﺮاﮔﻴﺮ
  • شناخت فراگیران
  • ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺮدن ﻧﺎم ﻓﺮاﮔﻴﺮان وصداکردن نام آنها
  • داشتن ارتباط دوطرفه با دانش آموزان
  • تهدیدنکردن
  • داشتن جلسات و صحبت های خصوصی با دانش آموزان خاص
  • چشم پوشی از برخی عادات نامطلوب دانش آموزان

 

برای داشتن یک رابطه مثبت این نکات را به خاطر داشته باشید:

مسخره کردن ممنوع!

طبق مطالعات گوناگون علمی، دانش‌آموزان در دوره نوجوانی، روحیه حساس‌تری دارند. پس فضای کلاسی خودرا عاری از هرگونه تمسخر و استهزا کنید. البته مراقب باشید به صورت ناخواسته خودتان موجب تمسخر دانش‌آموزی نشوید!

صمیمیت در عین قاطعیت:

ارتباط خوب و دوستانه با دانش‌آموزان تاثیر بسیار زیادی در آموزش دارد. یک رابطه مؤثر درس را شیرین‌تر و لذت بخش‌تر کرده و کلاس‌را ترغیب می‌کند تا با شما همراه شود. بابچه های کلاس صمیمی باشید اماهمیشه به عنوان یک معلم مرزهارا حفظ کنید.

باتوجه به نکاتی که گفته شد، شما می‌توانید کلاس خودرا به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.
فقط کافی است برای رعایت این نکات تلاش کنید و تاثیرمنحصر به فرد آن‌را مشاهده کنید.

برای اینکه در کلاس، تدریس بهتر و جذاب تری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست دهید.

 

 

مطالب مرتبط