با حمایت های عاطفی و روانی مدارس از دانش آموزان آشنا شوید

در این مقاله چه اطلاعاتی به دست می‌آورم؟

مشکلات عاطفی، روحی و روانی دانش آموزان مسئله مهمی است که تقریبا تمامی دانش آموزان در سطوح مختلف آن‌را تجربه می‌کنند. کاهش و یا رفع این مشکلات نیاز به تلاش خانواده‌ها و هم‌چنین مدارس دارد. مدارس باید تمام تلاش خود را برای کاستن از چنین مشکلاتی به کار گیرند و خود نیز از ایجاد مشکلات روحی و روانی برای دانش آموزان جلوگیری کنند.

حمایت های عاطفی روانی از دانش آموزان در مدرسه 

با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، مسائل بسیاری در خصوص وظایف متقابل دانش آموزان و مدارس مطرح می شود. مدرسه خانه ی دوم دانش آموزان است و ‌ساعات زیادی از هرروز یک محصل، در آن سپری می شود. شاید تعدادی از مدارس تنها به فکر مباحث تحصیلی و علمی دانش آموزان باشند اما توجه به روحیات و وضعیت روانی دانش آموزان، نکته بسیار مهمی است که بر سایر ابعاد یک فرد نیز تاثیر می گذارد. بنابراین با هر هدفی، توجه به وضعیت روانی دانش آموزان لازم است. کلاس کجا در این مقاله، شمارا با وظایف و روش‌های حمایت عاطفی روانی از دانش آموزان در مدارس آشنا می‌کند.

حمایت عاطفی از دانش آموزان

چالش های عاطفی و روانی دانش آموزان در مدارس

برای اینکه وظایف مدارس را در قبال نیازهای عاطفی و روانی دانش آموزان بدانیم، ابتدا باید به چالش ها و مشکلاتی که دانش آموزان در این زمینه دارند بپردازیم.

یکی از اصلی ترین مشکلات روانی دانش آموزی که تقریبا تمامی محصلان با شدت و ضعف هایی گوناگون آن را تجربه می کنند، مسائل مربوط به درس، نمره و رقابت تحصیلی است. این رقابت ها برای کسب نمره بهتر و کسب رضایت والدین و مسئولان آموزشی، فشار بالایی را به دانش آموزان تحمیل می کند.

یکی دیگر از مهم ترین چالش های دانش آموزان که نمود آن در مدارس دیده می شود، تنهایی دانش آموزان در خانواده است. این تنهایی مخصوصا با تک فرزند شدن بسیاری از خانواده ها و اشتغال پدر و مادر در بیرون از منزل، پررنگ تر می شود و دانش آموزان را برقراری ارتباطات در مدرسه دچار مشکل می کند.

بسیاری از دانش آموزانی که نتوانسته اند ارتباط عاطفی مناسبی با عضای انواده خود برقرار کند، درمدرسه نیز نمی توانند به راحتی با هم کلاسی ها و معلمان خود ارتباط داشته باشند. درمقابل، بعضی از دانش آموزان که وابستگی شدیدی به یکی از اعضای خانواده خود دارند، دچار مشکلات عاطفی زیادی در این زمیه می شوند. مخصوصا این اتفاق در میان دانش آموزان کلاس اولی که برای اولین بار به مدرسه می روند بسیار شایع است. عدم توجه به این مسئله می تواند مشکلات روحی و روانی زیادی را در کودکان ایجاد کند که آثار بعضی از آن ها حتی تا بزرگسالی نیز باقی می ماند.

از دیگر مشکلات عاطفی دانش آموزان در مدارس، طرد شدن آن ها توسط معلم یا گروه های دانش آموزی است. بعضی دانش آموزان به دلایل مختلفی در کلاس و مدرسه طرد می شوند و یا مورد بی توجهی قرار می گیرند که این وضعیت می تواند به روحیات دانش آموزان صدمه بزند.

بعضی از دلایل طرد شدن دانش آموزان در مدرسه:

  • سطح پایین وضعیت تحصیلی دانش آموز
  • پایین بودن وضعیت اقتصادی دانش آموز
  • مشکلات و بیماری های جسمی و روحی
  • وجود تفاوت های فردی با سایر هم کلاسی ها
  • گوشه گیری و انزوا طلبی دانش آموز
  • داشتن رفتار نامناسب و یا پرخاشگرانه در کلاس
  • و …

 

علاوه بر موارد فوق که باعث ایجاد فشار روانی بر دانش آموزان می شود، دلایلی مهم دیگری نیر باعث افزایش استرس و افزایش روانی در مدرسه می شود. عواملی مانند مقابله با مدیر یا معاون مدرسه، تاکید بیش از حد برای رعایت نظم و ترتیب و مقررات، محدود و کم بودن فضای مدارس، شلوغی کلاس ها و مدرسه و هیاهو و صدای زیاد آن ها، عقب لفتادن از درس و سایر هم کلاسی ها، تحقیر شدن دانش آموزان و … از جمله این موارد هستند.

شاید از نظر اولیاء بعضی از این مسائل چندان بزرگ و حائز اهمیت نباشند، اما باید توجه کنید که این رفتارها بر روحیات دانش آموزان تاثیر بالایی می گذارد. برای درک این مسئله می توانید  دوران تحصیل خود را تصور کنید و دنیا را از دریچه چشم دانش آموز خود ببینید!

 

مدرسه چگونه می تواند از دانش آموزان حمایت روانی و عاطفی داشته باشد؟

هر یک از چالش ها و مشکلاتی که در زمینه عاطفی و روانی برای دانش آموزان پیش بیاید، مدرسه وظیفه دارد که در حل آن به دانش آموزان کمک کند.

معمولا دانش آموزان نیازهای عاطفی و روانی خود را به زبان نمی آورند و به همین دلیل ممکن است بسیاری از مواقع این نیازها مورد توجه قرار نگیرد و یا به آن ها بی توجهی شود. اما والدین و مسئولین مدرسه باید در نظر داشته باشند که این نیازها، مانند نیازهای جسمی دانش آموزان بسیار مهم و قابل توجه است. بنابراین این نیازها ممکن است چندان به چشم نیایند، اما تاثیر مستقیمی در شکل گیری رفتار و شخصیت دانش آموزان و آینده  آن‌ها دارند و تا سال‌ها و یا حتی پایان عمر زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. پس باید در این مورد حساس بود و به نیازهای عاطفی و روانی محصلان به خوبی پاسخ داد و مشکلات احتمالی را برطرف کرد.

هر یک از چالش ها و مشکلاتی که در زمینه عاطفی و روانی برای دانش آموزان پیش بیاید، مدرسه وظیفه دارد که در حل آن به دانش آموزان کمک کند.
معمولا دانش آموزان نیازهای عاطفی و روانی خود را به زبان نمی آورند و به همین دلیل ممکن است بسیاری از مواقع این نیازها مورد توجه قرار نگیرد و یا به آن ها بی توجهی شود. اما والدین و مسئولین مدرسه باید در نظر داشته باشند که این نیازها، مانند نیازهای جسمی دانش آموزان بسیار مهم و قابل توجه است. بنابراین این نیازها ممکن است چندان به چشم نیایند، اما تاثیر مستقیمی در شکل گیری رفتار و شخصیت دانش آموزان و آینده آن‌ها دارند و تا سال‌ها و یا حتی پایان عمر زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. پس باید در این مورد حساس بود و به نیازهای عاطفی و روانی محصلان به خوبی پاسخ داد و مشکلات احتمالی را برطرف کرد.

کاهش تنش های روانی دانش آموزان در مدرسه

یکی دیگر از چالش های عاطفی در زمینه ارتباط با دانش آموزان، ارتباط گرفتن با فرزندان طلاق و تک والد و یا بدسرپرستی است که نبود فضای گرم و دوستانه حضور پدر و مادر و یا پدر یا مادر را تحمل می کنند. نبود ارتباطات قوی عاطفی در خانواده می‌تواند تاثیرات مخربی بر روحیات دانش آموزان بگذارد. در شرایطی که افسردگی و اختلالات اضطرابی بالاترین درصد اختلالات را در جامعه به خود اختصاص داده اند، حل این دو چالش جایگاه ویژه ای در سلاکت روانی دانش آموزان خواهد داشت.

معلمان با ایجاد فضایی گرم و صمیمی می‌توانند تاثیر مثبتی بر روحیه دانش آموزان داشته باشند. البته باید توجه داشت که این ارتباط حساب شده باشد؛ زیرا در بسیاری از مواقع خلا عاطفی دانش از سمتی و محبت بسیار زیاد معلم از طرفی دیگر می‌تواند وابستگی شدیدی نسبت به معلم در دانش آموز ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلات گوناگون شود.

حمایت عاطفی و روانی از دانش آموزانی که در خانواده هایی با مشکلات خاص زندگی می‌کنند، از دیگر راه‌های کاهش تنش هاست. زندگی در خانواده ای که یک یا چندنفر از اعضای آن بزهکار هستند، یا از سلامت جسمی و یا روانی برخوردار نیستند، از جمله این موراد است. این دانش آموزان معمولا روحیات حساسی دارند و حتی ممکن است توسط سایر هم‌کلاسی‌ها مورد تمسخر و آزار قرار بگیرند. معلم با ایجاد روابطی دوستانه  میان هم کلاسی ‌ها می‌تواند تا حد زیادی از چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

 

جمع بندی

بخش مهمی از حمایت های عاطفی مدرسه توسط معلمان در کلاس شکل می‌گیرد و این وظیفه مهم برعهده آن‌ها است. معلمان علاوه بر اینکه باید با روش‌های مدیریت کلاس آشنا باشند، باید توجه ویژه ای به سلامت روان شاگردان خود داشته باشند. علاوه بر معلمان، مدیران و معاونین نیز باید با ایجاد فضایی عاری از تنش، ترس و اضطراب فضای روانی مدرسه را سلامت نگه دارند.

مطالب مرتبط